Utbildningsföretagens etiska regler
Förhållande till kunder och kursdeltagare
Medlemsföretagen eftersträvar alltid till ett gott förhållande till kund och deltagare genom att:
- säkerställa att utbildningarna uppfyller utlovat innehåll och upplägg
- ge bästa möjliga kundnytta
- arbeta för att ge deltagare tillgång till rätt utbildning
- lämna tydlig information om utbildningens innehåll, mål och resultat
- behandla klagomål från deltagare och kunder på ett adekvat sätt
- ständigt förbättra utbildningar, tjänster och verksamhet
- utbildningarnas innehåll och genomförande genomsyras av respekt för den enskilda individen och utgår från alla människors lika värde och rättigheter
- utbildningarna bedrivs i en trygg, öppen och inkluderande miljö
Förhållande till andra utbildningsgivare
Medlemsföretagen arbetar för ett gott förhållande till andra utbildningsgivare genom att:
- konkurrera på marknadsmässiga villkor
- inte misskreditera andra
- jämföra med andra på objektiva och sakliga grunder
- inte plagiera andras kurser och utbildningar
- rekommendera annat utbildningsföretag i Utbildningsföretagen, när lämplig utbildning saknas i det egna utbudet
Förhållande till samhället
Medlemsföretagen arbetar för ett öppet och fritt samhälle genom att:
- bidra till utveckling av näringsliv och förvaltning
- följa lagar och förordningar
- fullgöra och efterleva myndighetskrav
- arbeta för att samhället säkrar stabila och sunda villkor för utbildningsbranschen
- arbeta för rimliga konkurrensförhållanden mellan samhällsägda och privata utbildningsföretag
- arbeta för hållbar miljömässig, social och ekonomisk utveckling
Förhållande till branschen
Medlemsföretagen arbetar för branschens bästa genom att:
- ta ansvar för hur branschen verkar och hur den uppfattas
- bidra till branschens goda rykte bland myndigheter och organistioner
- verka för att höja branschens anseende genom att värna om god affärssed